A szociális és érzelmi intelligencia építőkövei


Írta Heather DeRousse

Kimber Bishop-Yanke a Girls Empowered, Boys Empowered és a Kids Empowered alapítója. Ezek a szerveztek 1998 óta több mint 65.000 gyermek, szülő és tanár számára biztosítottak programokat. A michigani Birminghamben találhatóak. A 2011-es éves konferencián Kimber nagyon hatásos előadást tartott azok számára, akik a képletes, „A képessé lett gyermek szerszámosládája” című előadásán részt vettek. A szerszámkészletbe beletartoznak a gyermek: saját élményei, tapasztalata, tudása, kapcsolatai, képességei, forrásai, belső hite és ereje. Kimber többek között elmondta, hogy „ahhoz, hogy meg tudjunk változtatni egy viselkedésmódot, meg kell tanítanunk egy másik viselkedésmódot.” Az egyik olyan terület, melyen mind fejlődhetünk a szociális készségek területe. Kimber kijelentette, hogy a szociális készségek gyakorlás, gyakorlás és még több gyakorlás révén fejlődnek. Néhány a gyakorlandó készségek közül:

• Figyelem (tegyünk fel olyan kérdéseket gyermekünknek, mint például „Hogyan tudod kimutatni, hogy figyelsz a másikra?”)
• Közvetlen szemkontaktus
• Segítséget kérni
• Megköszönni valamit
• Követni az utasításokat
• Hozzászólni a beszélgetéshez
• Kérdéseket feltenni


A következő lépés lányaink „képessé tételében” az önismeret. Hogyan ismerhetjük meg magunkat jobban? Egyszerűbbé teszik az önismerethez vezető utat a következő gondolatok:

• Tudd, hogy mit szeretsz.
• Tudd, hogy mit nem szeretsz.
• Tudd meg, hogy miért állsz ki.
• Fedezd fel, hogy mik az értékeid.
• Engedd meg magadnak, hogy saját véleményed legyen.

Akármennyire is jól ismerjük saját magunkat, megbánthatják mások az érzéseinket. Kimber egy erős igazságra mutatott rá, mikor elmagyarázta, hogy mi a különbség a magas önbecsülés és az alacsony önbecsülés között: „Annak is fáj, ha valaki gonosz dolgot tesz ellene, akinek magas az önbecsülése, de tisztában van vele, hogy az még nem a világ vége.” És ez az a helyzet, amikor nagyon jól jön lányainknak Kimber buborék ötlete. A buborék koncepcióval megmutathatjuk a gyerekeknek, hogy valóban van beleszólásuk abba, hogy hogyan érzik magukat nehéz helyzetekben és hogyan reagálnak azokra.

A buborék koncepció megtanításához Kimber minden gyereket arra kér, hogy rajzoljon egy képzelet-beli buborékot maga köré. Minden, ami azzal a gyermekkel kapcsolatos, bele kerül a buborékba. Minél többet tud magáról az adott gyermek, annál jobban szereti és elfogadja magát, és a buborék annál nagyobbra nő. Ha valaki valami csúnyát mond egy olyan kislánynak, akinek nagy a buboréka, lehet ugyan, hogy elszomorítja, vagy felidegesíti, de a megjegyzés nem tud „behatolni a buborékba.” Más szóval, a megjegyzés nem fészkeli be magát a gyermek fejébe vagy szívébe, és nem változtatja meg a saját magáról alkotott képet.

Végül Kimber kitért arra, hogy hogyan álljunk hozzá a gúnyolódáshoz és a kapcsolati agresszióhoz. Kiemelte, hogy az öntudatosság gyakorlattal jön. Fontos megértetnünk a gyerekekkel, hogy mikor csúfolják őket, „a komisz gyereknek nincs joga durván bánni velük.” Ha a durvaság nem marad abba azután sem, hogy a gyermek háromszor megkérte a másikat, hogy hagyja abba, akkor egy felnőttnek kell közbelépnie. Érdemes a Girls Empowered weboldalat meglátogatni http://www.girlsempowered.com (angol nyelvű).

© 2017 TurnerSzindroma.hu